Hieronder vind u het beleidsplan van de stichting en onderaan de pagina vind u de statuten van de stichting. Deze kunt u lezen door op de link te klikken.

Beleidsplan 2023-2025 Stichting Sterk met elkaar

Onze doelstelling

STERK met elkaar heeft als doel: de bevordering van de (materiële) ondersteuning van personen en gezinnen, voornamelijk in de provincie Flevoland, het bestrijden van voedselverspilling en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daarmee bevorderlijk kan zijn. Tot dit doel behoort niet het doen van uitkeringen aan de oprichter of aan hen die deel uitmaken van organen van de stichting.

STERK met elkaar tracht haar doel onder meer te bereiken door het (doen) verzamelen en weggeven van voedsel, huishoudelijke producten, hygiënische producten, menstruatieproducten, dierenvoeding en het samenbrengen van mensen door het organiseren van ontmoetingen en andere bijeenkomsten, zowel fysiek als digitaal.

Wat doen wij

• Uitgifte via Ons Deelkastje
    • Verzamelen van alle soorten levensmiddelen, B-keuze, of levensmiddelen die op het punt staan om weggegooid te worden. We gaan voedselverspilling tegen! Tevens het verzamelen van hygiënische producten, menstruatieproducten, huishoudelijke producten en dierenvoeding.
    • Vaste wekelijkse uitgifte van bovenstaande levensmiddelen in de voedselhulp-tas

We zijn begonnen met een deelkastje om mensen uit de buurt te helpen die financieel niet rond komen en sommige producten hierdoor niet kunnen kopen. Ons Deelkastje is 7 dagen per week beschikbaar van 10:00 uur tot 20:00 uur. Dagelijks mogen er 3 producten en 1 menstruatie product uitgehaald worden wanneer dit nodig is.

Om de doelstelling beter te kunnen uitvoeren en voedselverspilling tegen te gaan, hebben we de afgelopen tijd diverse bedrijven (Sponsoren) gevonden waar we als donatie (B-keuze) producten kunnen ophalen, soms van het land of soms uit de afval container. Dit doen we door met meerdere vrijwilligers op pad te gaan en van hieruit voorbereiding te treffen om uitgifte te kunnen doen.

Uitgifte/voedselhulp

Om gebruik te kunnen maken van de voedselhulp-tas kunnen mensen zich bij ons aanmelden. Dit kan telefonisch of via onze website. We houden dan op afspraak een kort intake gesprek. Dit intake gesprek is er voor om inzicht te krijgen in de situatie waarin de client zich bevind. Bij het afronden van deze intake ontvangt de client twee tassen voorzien van een nummer. Deze tassen blijven eigendom van de stichting. Deze dient hij/zij, ten allen tijde, mee te brengen naar de uitgifte om te laten vullen met (gezonde) levensmiddelen.

Uitgifte vindt elke vrijdag plaats (zolang er voldoende voorraad is). We geven een zo goed mogelijk gevulde tas met gezonde levensmiddelen mee (voornamelijk groenten en fruit). Tijdens en rondom de feestdagen geven we extra levensmiddelen mee en doen we wat extra's voor de kinderen.

De wijze van werving van inkomsten

De stichting ontvangt haar inkomsten door wijze van giften en sponsoring. De giften worden ontvangen op de bankrekening van de stichting (soms ook in kontanten) of in de vorm van levensmiddelen of andere goederen. De giften/sponsoring wordt gegeven door particulieren, bedrijven, andere stichtingen, ondernemers etc.

Administratie/Boekhouding

Inkomsten en uitgaven zullen worden bijgehouden, geanalyseerd, besproken, gepresenteerd en goedgekeurd worden door het bestuur tijdens de periodieke vergadering.

Het beheer en de besteding van het vermogen van de stichting

STERK met elkaar heeft een bestuur dat verantwoordelijk is voor het beheer van het vermogen van de stichting.

De bestuursleden en de vrijwilligers ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Wel krijgen ze een onkostenvergoeding voor reiskosten als dat van toepassing is.

Het bestuur heeft minimaal 4 x per jaar een bestuursvergadering. Van iedere vergadering worden notulen opgesteld. Het bestuur voert periodiek overleg met de vrijwilligers over onderwerpen die voor hen van belang zijn.

Het vermogen wordt besteed conform de doelstelling van STERK met elkaar. De inkomsten van STERK met elkaar worden in eerste plaats gebruikt om uitgaven te compenseren. STERK met elkaar is een non-profit organisatie en heeft dus niet als doel om winst te maken. Wel wil zij een gezonde buffer aanhouden om onderstaande redenen:

• Aanschaf voor aanvullende levensmiddelen, hygiëne producten en andere benodigdheden voor de wekelijkse uitgifte en deelkast.
    • Om het voortbestaan van de stichting zeker te kunnen stellen.
    • Reservering voor toekomstige uitgaven (auto, andere locatie begane grond, extra vriezer, koeling en stellingen etc.)
    • Om nieuwe projecten te kunnen ontwikkelen om zo nog meer mensen beter te kunnen ondersteunen.

De jaarcijfers worden m.i.v. 2024 jaarlijks op onze website geplaatst.

Onze toekomstplannen

De focus van STERK met elkaar in de nabije toekomst ligt in het verkrijgen van de ANBI status, het werven van meer vrijwilligers, het verder positioneren van de stichting, intensievere samenwerking met gemeenten en andere hulporganisaties, het uitbreiden van het netwerk van donateurs/sponsoren, het aanvragen van subsidies, het verkrijgen van een eigen ruimte en het consistent houden van de wekelijkse uitgifte van de levensmiddelen-tas. Tevens zal STERK met elkaar zich buigen over de implementatie van de WBTR binnen de organisatie van de stichting.

Bij een onverhoopte opheffing van STERK met elkaar zal al het geld (het totale bedrag) dat overblijft, besteed worden aan een ANBI met een soortgelijk doel.

Dit beleidsplan zal tegen het einde van de looptijd, tijdens de bestuursvergadering , getoetst worden en waar nodig aangepast of aangevuld worden.

Afhankelijkheid

De hierboven beschreven doelstelling en plannen zijn uiteraard afhankelijk van bereidheid en beschikbaarheid van sponsoren, vrijwilligers en alle andere betrokkenen.

Statuten Stichting STERK Met Elkaar
    PDF – 303,7 KB 75 downloads